Club & Historie

Olyphia is een amateurvoetbalclub uit Noordwolde (Friesland). Ze werd opgericht op 25 mei 1928 en was tot 1931 bekend als Olymphia. In 1936 fuseerde Olyphia, dat speelde in Noordwolde-Zuid op het Oosterseveld met voetbalclub Leonidas uit het dorp Noordwolde, de clubnaam bleef Olyphia. Het oefenterrein werd ‘t Oost, het oefenterrein van Leonidas. In de jaren veertig van de 20e eeuw werd in Noordwolde een korfbalploeg opgericht die nog altijd bestaat en als clubnaam Leonidas kreeg.

Olyphia werd in het jaar dat de Olympische Spelen in Amsterdam werden gehouden opgericht. Omdat er al een club met die naam bestond, werd de naam gewijzigd in Olyphia, omdat de plaatselijke hoefsmid speldjes verkeerd had gespeld, daarop stond de naam Olyphia.

Olyphia telt in het seizoen 2013-2014 6 seniorenteams (5 herenteams, 1 damesteam) en 11 jeugdteams (1 team B-junioren, 2 teams C-junioren, 1 teams D-pupillen, 3 teams E-pupillen en 4 teams F-pupillen). De club speelt al sinds 1968 op sportpark Spokedam aan de Elsweg en heeft daar de beschikking over twee wedstrijdvelden en twee verlichte trainingsvelden. In het seizoen 2012-2013 kreeg de club de beschikking over een extra trainingsveld.

Olyphia kwam de langste tijd van haar bestaan uit in de 3e en 4e klasse van het amateurvoetbal. In 1959 bereikte de club onder leiding van trainer Jan Dekker voor het eerst de tweede klasse, een jaar later volgde weer degradatie. Enkele spelers die in 1959 deel uitmaakten van het Olyphia-team waren: Foppe Nijholt, Cees van Nieuwenhoven (broer van Pvda-politica Jeltje van Nieuwenhoven), Harm Vermeeren, ‘kleine’ Hennie Boers (aanvoerder), Henk Jongebloed, Henk Dammers, Bram van der Sluis, Ben Boers en Piet van Veen.

In 1986 bereikte Olyphia opnieuw de tweede klasse voor één seizoen, met Jan Brassien uit Steenwijk als trainer, en Hennie Boers, in 1959 nog aanvoerder, nu als elftalbegeleider. Tussendoor bereikte de club in 1973 de finale van de noordelijke districtsbeker. Op het veld van Gomos in Norg werd onder leiding van trainer Koene Koopman met 3-0 verloren van Hoogeveen.

In de jaren negentig degradeerde de club een aantal keer, tot Olyphia in 1999 terugzakte naar de zesde klasse – de laagste standaardklasse van het amateurvoetbal.

In 2001 werd Olyphia kampioen in de zesde klasse onder trainer Jan (Broer) Nieuwland, in 2005 kampioen in de vijfde klasse onder André Bloemhoff en in het seizoen 2005/2006 werd de club ook kampioen van de vierde klasse. In het seizoen 2009/10 promoveerde Olyphia voor de derde keer naar de tweede klasse.

In december 2010 werd bekend dat trainer André Bloemhoff Olyphia aan het eind van het seizoen zou gaan verlaten. Hij was in het seizoen 2011-2012 hoofdtrainer bij buurtclub De Blesse, waar hij na één seizoen weer opstapte. Op vrijdag 14 januari 2011 werd Allard van der Meer uit Idskenhuizen benoemd tot hoofdtrainer voor het seizoen 2011-2012. In januari 2012 werd het contract van Van der Meer met twee seizoenen verlengd.

Op zondag 29 mei 2011 degradeerde Olyphia naar de derde klasse, na een 3-1 nederlaag in de nacompetitie bij ONB uit Drachten, nadat het thuisduel nog met 1-0 was gewonnen een week eerder. In het seizoen 2011-2012 komt Olyphia uit in de derde klasse B van het zondagamateurvoetbal.

Op zondag 13 mei 2012 werd Olyphia kampioen van de derde klasse B afdeling Noord en promoveerden de groen-witten voor de vierde keer in de clubhistorie naar de 2e klasse. In Assen werd Asser Boys met 0-5 verslagen. In het seizoen 2012-2013 speelde Olyphia in de 2e klasse K. De club wist zich bij de vierde poging voor het eerst in haar bestaan te handhaven in de 2e klasse.